Research on teaching and learning


The department civic education and history didactics disposes over comprehensive expertise in the video-supported exploration of classroom praxis in history and political education. In this, the focus is placed on interaction processes, communication processes, teaching and learning processes, and the relationship between the teaching concepts of the teaching staff and their teaching activities. With the findings from the projects, the aim is to create a basis for a well-considered teaching praxis.

Ongoing projects

Doing/Undoing Difference im Unterricht in Politischer Bildung

In dieser ethnographisch ausgerichteten Studie wird anhand von Unterrichtsvideos unter anderem untersucht, wie die am Unterricht in politischer Bildung beteiligten Kinder und Erwachsenen sich adressieren, welche Herkunftsdialoge eine Rolle spielen und wie natio-ethno-kulturelle Differenzlinien eingeführt und thematisiert werden.
Project leaders: Vera Sperisen, Monika Waldis
Project collaborator: Simon Affolter
Duration: 2017–2020
Project database FHNW

Politische Bildung im fächerübergreifenden Unterricht mit Geschichte auf der Sekundarstufe I

Die Befunde dieser Studie werden eine genauere Bestimmung der Potentiale und der Herausforderungen der Politischen Bildung erlauben, wie sie derzeit im Lehrplan 21 vorgesehen ist.
Project leaders: Claudia Schneider, Monika Waldis
Project collaborators: Julia Thyroff, Franziska Hedinger
Duration: 2016–2019
Research database FHNW

Completed projects

Schülerinnen und Schüler schreiben Geschichte

Deliberation im Klassenrat

Project leader: Béatrice Ziegler
Project collaborators: Alexander Lötscher, Vera Sperisen
Project database FHNW

Klassenrat BKS

Project leader: Béatrice Ziegler
Project collaborators: Alexander Lötscher, Patrik Zamora
Project database FHNW

Geschichte lernen im Zeitalter von Social Software

Project leader: Jan Hodel